johannalilian

Varsågod, mamma!

Publicerad 2012-02-02 18:45:55 i Vardagsgrubbel,

Jag har kommit på en sak. Jag har glömt bort att skicka ett recept till min mamma. En gång när jag var hemma i Stockholm hittade jag ett recept på müsli, och det såg gott ut, så jag skrev av och provade. Nu ville mamma ha det, för hon hittar tydligen inte lappen som jag skrev av från början. Så jag tänkte att jag skriver det här, så alla kan ta del av detta om man har lust att göra sin egen müsli. Själv är jag beroende! Kan inte återgå till vanlig, smulig köpemüsli efter den här krispiga varianten!

Till denna müsli behöver du:

1 dl sötmandel
2 dl solroskärnor
5 dl havregryn
5 dl rågflingor
1 dl linfrö
1 dl havrekli
3/4 dl råsocker
4 msk rapsolja
2 dl vatten
2 dl russin
(i den här senaste satsen jag gjorde hade jag i lite gojibär också, bara för att jag hört så mycket bra om dem)

Så här gör du:

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka mandeln grovt. Blanda sedan alla torra ingredienser utom russinen. Blanda rapsolja och vatten, droppa över grynblandningen och blanda runt. Häll ut blandningen i en långpanna och rosta i mitten av ugnen i 20-30 minuter, rör om lite då och då. Låt sedan kallna och ha i russinen. Förvara i en burk med tätt lock!


Varsågod, mamma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej


Prenumerera och dela